Násobilka-základní varianta hry umožňuje hrát jako deskovou hru a také k hromadnému zadávání příkladů na násobení a dělení:
Ke stažení a tisku shodné soubory : Sachovnice-nasobilka-pocitani.docx , Sachovnice-nasobilka-pocitani.pdf
Tabulka obsahuje čtveřice čísel, z nichž sestavíme výpočtem
číslo, které je rovno číslu v další řadě. Cílem je dosáhnout
přesně 100. Příklad ze 7. řady do 8. řady: Ze čtveřice čísel (v 8. řadě
5,10,1,2) vytvoříme výpočet (10-2)x(5+1) =8x6 = 48 = F8 v osmé řadě. Sloupce
se mohou rozstřihat svisle na čtveřice, jako naznačuje silné
orámování. Každý hráč vytáhne čtyři proužky, na první tah použije první
řádku, na druhý tah druhou atd. V každém tahu má možnost sloupce přehazovat a
vytvářet si vhodnější pořadí pro výpočet. To je důležité pro názornost, když se
výpočty nepíší na papír. Když se čtveřice vypotřebují, vše se zamíchá a losují
se čtveřice znovu. Zeleně podbarvené sloupce CH a I neobsahují nulu,
jsou pro nejmenší počtáře.
Příklad: vylosované číslo 4 můžeme přičíst ve čtvrtém sloupci D, kde je
násobilka čtyř, např. E3=12 +4 = 16 =E4. Číslice ve
sloupcích na šachovnici označených písmeny můžeme využít pro hromadné
zadávání příkladů typu (B+C)xE, např. ve třetím řádku (6+9)xA5 =15x15 =
225.
Jiné uspořádání pro losování čtveřic čísel:
Hra na šachovnici s násobilkou (soubor nasobilka-na-sachovnici.docx )
Jestli se Vám zdá
popis příliš složitý, tak ho nečtěte. Vylosujte čtveřici čísel nějakým
způsobem z tabulky čtveřic, sestavte výpočet z těchto čtyř čísel tak,
aby vzniklo číslo, které je na další ŘADĚ šachovnice. Jde tedy o obsazování
postupně dalších řad. Základní postup
hry dvou hráčů na šachovnici s násobilkou je na videu, což zabere asi 5
minut. Každý, kdo si hru jednou zkusil, už ji umí.
Originální označování
sloupců i písmeny umožňuje přehledné zápisy tahů a také hromadné zadávání
početních příklad.
http://nasobilka-pocitani-na-sachovnici.wz.cz/navod-hra-dvojice.mpg
Když budete číst návody na chválenou početní hru Abaku, nebudete z toho o
nic moudřejší, než z následujícího. A to zde je zadarmo.
Abaku komplet pro
jednoho žáka ve škole stojí 920 Kč. A
počítání na šachovnici s násobilkou tam není.
Domácí hra má tyto možnosti:
A) Losování čtveřic čísel přímo z tabulky pod šachovnicí,
můžeme vybírat čtveřice, nejlíp svisle.
Pak se vylosovaná čísla zapisují a výpočty se dělají na papíře. V následující
variantě jsou sloupečky rozstříhány, ale v návodu na WWW je k dispozici stále
tisková stránka, vytiskneme si ji, založíme do průhledné fólie A4 a můžeme
používat na všechny hry včetně zadávání
početních příkladů (obvykle na násobení a dělení) pomocí sloupců označených
písmeny.
B) Tabulka čtveřic se rozstřihá na 10 svislých
sloupečků.
1) Dva zeleně podbarvené sloupce jsou určeny pro začátečníky,
losují se jen dvě čísla a využije se součet nebo rozdíl k dosažení další řady
tak, že výsledek výpočtu se přičte k nějakému číslu v řádku, na němž hráč
stojí. Příklad: hráč má obsazenu první
řadu, vylosoval čísla 1 a 4, pak zvolí E1, v první ředě tedy číslo 5 a pak 5 + 1 +4 =10 (=E2) ve druhé řadě. Nebo
vylosovaná čísla 10 a 2, pak 10-2 =8, můžeme postoupit třeba v 7. řadě
v osmém sloupci 56 (=G7), pak 56+8= 64 (=G8) v osmé řadě. Ke každému vylosovanému číslu od 1-10 lze
najít sloupce s násobilkou jedné až deseti, v tomto sloupci je možný
vylosovaným číslem 1-10 postoupit do další řady. Dítě se tak vlastně učí násobilku přičtením čísla k předchozímu u té
násobilky, jejíž číslo se vylosovalo
2) Pro zdatnější hráče je určeno 8 (nevybarvených) sloupců se čtveřicemi
čísel. Podrobné vysvětlení jedné z možností hry je na straně 6 jako hra pro dva hráče-červený a modrý.
a) Hraje se s celými sloupci s 20 čísly.
První čísla ve sloupcích A, B,
C,D jsou
7,10,1,5. Hráč si zpřehází sloupce, aby
se mu lépe počítalo. Příklad (10-7) x (5-1) =
3x4 =12. Sloupce, kde se sčítá a odčítá si dává těsně k sobě a sloupce, kde
mají být závorky ( ) nebo x : , se dávají s mezerou. Soupeř pak má šanci
kontrolovat správnost výpočtu.
b) Sloupce se rozstřihají na čtveřice, jako
naznačuje silné orámování. Každý
hráč na první tah použije první řádku, na druhý tah druhou atd. V každém tahu
má možnost sloupce přehazovat a vytvářet si vhodnější pořadí pro výpočet. To je
důležité pro názornost, když se výpočty nepíší na papír.
Když se čtveřice vypotřebují, vše se zamíchá a losují se čtveřice znovu.
Základní
princip hry je z vybrané čtveřice čísel sestavit výpočet zpravidla obsahující
alespoň jedno násobení nebo dělení.
Výpočet sestavujeme tak, abychom dosáhli nějakého čísla v následující
řadě. Nebereme tedy ohled na právě obsazené číslo, ale pouze na řadu, které
jsme právě dosáhli. Cílem je dosáhnout desáté řady a přesně čísla 100.
Hrát může jeden hráč, ve škole nebo doma, výsledky zapisuje do
sešitu a je možno ho kontrolovat. Dva hráči sedí vedle sebe jako ve školní
lavici. Soupeří, kdo dříve dosáhne čísla
100. Nejpřehlednější je verze, kdy se hráči navzájem nevyhazují, při dosažení stejného čísla.
V zápisu číslo za písmenem sloupce ukazuje obsazenou řadu.
Pokud hráč nedokáže sestavit potřebné číslo další řady, tak ztrácí tah.
Následuje
podrobný popis možné hry dvou hráčů na šachovnici s násobilkou ( str.1), kterou je třeba si ke hře
vytisknout.
Modrý:
1. tah. 7,10,4,5. Obsadí 10x4-7x5= 5=E1 2. tah. 4,1,0,7. Obsadí
4+(1+7)x0 = 4=B2
3. tah. 7,2,2,4. Obsadí (7-4)x(2+2)=12 =D3. 4. tah. 3,7,5,0. Obsadí (7+5) + (3 x 0) = 12=
C4.
5. tah. 7,0,4,1. Obsadí (4+1)x(7+0)= 35 =G5 6. tah 9,5,4,1. Obsadí (5+1)x(9-4)=
30 =E6
7. tah 3,6,8,6. Obsadí (6+8)x(6-3)= 42 =F7 8. tah 5,10,1,2. Obsadí
(10-2)x(5+1)=48 =F8
9. tah 9,3,7,9. Obsadí 9x(9-7+3)=45=E9 10. tah 3,0,4,6. Osadí
(6+4)x(3+0)=30 =C10
Červený:
1. tah 9,8,1,10. Obsadí (9x1)-(10-8)=7=G1 2.
tah 4,9,2,1. Obsadí 2x(9-4-1)= 8 = B2
3. tah 7,0,9,5. Obsadí 9x((7-5+0)= 18= F3 4.
tah 6,10,9,6. Obsadí (10-6)x(9-6)= 12 = C4
5. tah 1,3,6,7. Obsadí (6-1)x(7+3)=50=I5 6. tah 7,4,5,9. Obsadí
(7+5)x(9-4)=60=I6
7. tah 9,2,6,1. Obsadí (9-2)x(6+1)=49= F7 8.
tah 3,7,9,2. Obsadí (3x7)+9+2=32=D8
9. tah 7,0,10,3. Obsadí 3x(10-7+0)=9 =A9 10. tah 2,10,8,9. Obsadí 10x9+(8+2)=100=I10
Vítězí červený, který dosáhl přímo
čísla 100.
Je zřejmé, že dobrá taktika je pro dosažení např. třetího
řádku z vylosovaných čísel vybrat číslo 3 nebo ho nějak sestavit, a pak stačí
toto číslo 3 vynásobit nějakým číslem (tvořeným nejčastěji jen součtem nebo
rozdílem zbylých čísel), které leží mezi 1-10 včetně. Pak musí v třetí řadě, to
je násobilce tří toto číslo být.
Čtveřice čísel lze začít třeba u červeného od 2.
řádku a modrého od 12. řádku čtveřic čísel. Výsledky budou úplně jiné. Kromě
toho lze hra vytisknout (nebo mít na WWW) celou stránku čtveřic čísel.
Na str. 4 je 200 čtveřic čísel
B) Šachovnici s násobilkou lze využít i
procvičování sčítání a odečítání.
Vylosovaná čtyři čísla (nebo jen dvě vybraná ze čtyř čísel) sestavíme tak, aby
umožnila přejít na nějaké číslo další řady. Zde využíváme čísla, na němž hráč (figurkou) stojí. Příklad: Není
to vůbec lehké.
Pro postup ze třetí řady stojíme na č.
15 = E3 vylosujeme čtveřici 6,10, 1,2. Potřebuje se dostat do 4. řady, kde jsou
násobky čtyř, určitě tedy čísla sudá. Musíme vytvořit číslo určitě liché a
přičíst (nebo odečíst) k 15. Výpočet
(10-1) + (6-2) = 9+4 = 13. Stojíme na 15, pak 15+13 = 28 = G4 ve čtvrté řadě.
C) Několik polí šachovnice se náhodně zakryje figurkou,
kouskem papíru tvaru obdélníka, několika víčky PET lahví, snadno při promítání
neprůhledným objektem Žák vyjmenuje zakrytá čísla a řekne na příklad: Zakryté
je 35, to je 7x5. Pak 35 :7 =5 a 35:5 = 7.
D) Hra Člověče, nauč se. Obecný
princip: hráč losuje čísla, výpočtem se určí číslo na šachovnici a jede
postupně po řadách v levé polovině na
řadu desátou a v pravé
polovině pak nazpět. Každý
hraje se dvěma figurkami stejné barvy, čili je třeba nejméně 20 tahů na
jednu figurku, nasazuje se figurka na číslo 10, což ze 4 tažených čísel
padne brzy. Losují se čísla (jedno až čtyři), předpokládejme čtyři
čísla. Hrají dva hráči. Sedí VEDLE
sebe jako v lavici žáci.
V prostředních dvou řadách šachovnice, to je v 5. a 6. řadě, je možno
při dosažení figurku soupeře vyhodit a vrátit na start. Hráč se postaví na
jeho místo, místo čtvrtiny okruhu má tedy najednou ujeto tři čtvrtiny. Lepší
možnost je se postavit sám na pozici soupeřovy sebrané figurky. Musíme být právě na tahu a sestavit číslo, na
němž stojí soupeř. Tím jsme ušetřili: zhruba ze čtvrtiny cesty jsme se dostali
do tří čtvrtin. Vítězí ten, kdo
sebere soupeři figurky nebo ten, kdo má v první řadě více
figurek, které objely kolem.
E) Pokud budou hrát
s 10 figurkami dva hráči proti sobě, lze začít nasazením 10 tahů pomocí
čtveřic čísel a dohrát
jako šachovými pěšci hru typu Dáma. Jiná hra po nasazení 10 figurek se dohraje jako Mlýnek nebo Ovčín.
Jde o domácí hry i s improvizovanými figurkami (semena dýně, slunečnice, víčka
od suchých žaludů). Dítě si smí hrát s tím, co maminka dovolí. Lze objednat náhradní Figurky Člověče, nezlob
se.)
Sloupce mají označení písmeny, podobně se
to používá v šachách.
Celá šachovnice se vejde na monitor notebooku. Hrát se dá přímo
v tomto souboru Wordu.
Hrají modrý, červený a žlutý, každý s jednou figurkou. Jako ve
škole tři řady lavic proti sobě. V
domácí hře také stačí každému hráči jedna figurka.
A) Označení sloupců se
využije k rychlému a kontrolovatelnému zadávání početních příkladů typu
(G+H)x(A+C). Paní učitelka ukáže jednu
řádku, zde třetí řada (21+24)x(3+9) =45x12 = 540.
Nebo násobení typu (C x D x G) a pak dělení.
Příklad třetí řádek: (9x12x21) =108x21 = 2 268.
Zpětně pak dělit toto číslo, které je násobkem celých čísel, tedy 2
268: 9 =252; 252:21=12. Máme kontrolu
výpočtu a počítat písemně musíme stejně.
Sloupce můžeme využít k hromadným příkladům na písemné dělení. Příklad: Vypočti
pro všechny řádky C:H. Pro třetí řádek bude 9:24 =0,375. Vynásobením 0,375x9 = 24 si dělení kontrolujeme. Čísla
počítáme na 3 desetinná místa a provedeme případně zaokrouhlení. Příklad se
zaokrouhlením v B:CH v sedmém řádku bude 14:63 = 0,222. Pak 0,222x14 = 13, 986.
Jiný způsob zadání: ve třetím řádku šachovnice násobilky ABC:D =369:12 =30,75.
|
|
|